fredag 11 april 2008

Aktiva föräldrar och oanade talanger

Igår påbörjade jag en kurs i ”Active parenting”. Jag ska, tillsammans med fem, sex andra föräldrar, under åtta torsdagar framöver lära mig allt om att vara en aktiv förälder. Första kurstillfället gav inblick i att man ska ge barnen val; t ex ska jag fråga dottern om hon eller jag ska borsta håret istället för att tjata ihjäl mig, man ska ha roligt med sina barn varje dag; leka, spela, baka, läsa eller annat som barnen och jag gillar, och det kanske viktigaste av allt, ge barnen frihet inom gränser.

Fredag betyder simskola för de två äldsta barnen. Efteråt var vi alla hungriga och såg fram emot grillat som väntade på oss hemma. Döm av vår förvåning när vi kom hem och fann huset tomt!!! Det visade sig att maken var ute med det bruna yrvädret som vi ibland (ganska) kärleksfullt benämner ”pucko” eftersom hans hjärna maler ganska långsamt. I makens blogg kan du läsa om veckans pucko som dock inte har något samband med hunden. Där kan vi som känner honom också förvånas över ännu en av hans dolda talanger – enjoy!!

Inga kommentarer: