onsdag 3 september 2008

Grattis min stora kille!

Hipp, hipp, hurra! Idag är det mellankillens födelsedag!
Det påminner mig såklart om dagen då han föddes. Efter att ha gått sex dagar över tiden var jag måttligt less på att gå hemma och vänta, speciellt som sommaren det året var den varmaste på många år. Nu skulle det göras nåt annat än att bara vänta! Alltså förbereddes makaroner och köttfärssås. Spritköket lastades. Bilen packades med mat, storasyster och make. Avfärden skedde kl 17.00 prick och DÅ kom första värken. Luttrade morsan tänkte: "Äh, vi åker ändå, det är många timmar kvar!" Alltså gick färden till ett naturreservat utanför hemstaden. Middagen intogs. Fåren klappades. Björnbär plockades. Värkarna växte i styrka och antal.
När klockan närmade sig 19 började det bli jobbigt att sitta still. Tyckte att det kanske var dags att berätta för maken. Kläckte ur mig att "Vi ska föda barn inatt!". En halvtimme senare skyndade jag på lilla familjen mot bilen. Dags att åka hem!
Har du någon gång klättrat över stängselstegar med födslovärkar? Inte att rekommendera! Men det var definitivt trevligare att genomlida värkarna i skogen än på ett sjukhus!
På vägen hem kontaktades farmor som har nästan 30 min resväg till vårat nobla hem. Klockan 21.15 var vi så i bilen på väg mot sjukhuset. Väl framme gick det undan- nu ville han ut! När gossen var född och jag pustade ut mot sänggaveln hör jag barnmorskorna säga: "Kollade du födelsetiden?" "Nej, gjorde du?" "Nej" Därefter tystnad och sedan: "Då säger vi kvart i tio."
Sex år och fyrtiofem minuter senare säger jag: GRATTIS på sexårsdagen min älskade påg!

Inga kommentarer: