torsdag 28 augusti 2008

Amma eller inte amma?

Lillkillen är snart åtta månader och amningen har avtagit dramatiskt. I förra veckan trodde jag att det enbart skulle röra sig om dagar innan gossen skulle välja bort bröstmjölken till förmån för välling. Men icke, idag har han ammat fyra gånger (mot en gång om dagen de senaste veckorna) och de senaste dagarna har han inte velat somna på annat sätt än vid bröstet.

Bröstmjölk är nyttigt men knappast nödvändigt med tanke på hur mycket vanlig mat grabben äter (och hur mycket han väger!). Det är underbart att amma! Mysigt, avslappnande och gossen luktar ljuvligt. Men, det är också skönt att kunna vara borta en kväll utan att behöva åka hem och utan att oroa sig för att gossen ska vara ledsen därhemma.

Ska jag ta steget och "stänga kranen" eller ska jag fortsätta så mycket som lillen vill? Att amma eller inte amma - det är frågan!

1 kommentar:

Anette sa...

Jag ammade yngste sonen tills han var 1 år och BET mig......

Mitt råd (som 3-barnsmamma)är att amma så länge som Du tycker att det är ok.
Känner du för att åka iväg en kväll så gör det,visst kan det hända att lillknodden blir ledsen men finns pappa i närheten så är det hans bekymmer just den kvällen. Tänk bara vilken glad mamma som kommer hem till familjen efter en kväll på egen hand.
Att det är mysigt håller jag med om, och praktiskt!