fredag 25 juli 2008

Välj butik med omsorg!

Jag har köpt en vagn. Av en väninna. Hon har i sin tur köpt den på Babyproffsen. Det är en jättebra vagn. Jag är nöjd med den. Men den har ett fel. Ett ganska stort fel. Den saknar en väsentlig del på sittvagnen. Av allt att döma har den aldrig funnits. Eller försvunnit i affären. Ändå vägrar butiken att ersätta den. De hänvisar till att det borde ha upptäckts tidigare. Och nu är det för sent. Ok. Det kanske är rätt. Gott och väl så lång. Men…

För snart fyra veckor sedan bad jag butiken att kontrollera om det gick att köpa en reservdel och vad denna skulle kosta. Ansvarig person mailade huvudkontoret som mailade leverantören. Det gick nämligen inte att ringa enligt den butiksanställda, bara maila. Efter en vecka, efter två veckor, fortfarande inget svar. Jag ringde sammanlagt fem gånger och besökte butiken en gång under denna tid. Efter två och en halv vecka ringde jag igen. Fortfarande inget svar. Då bad jag den ansvarige att istället ta reda på om det gick att beställa en helt ny klädsel och i så fall vad denna skulle kosta samt leveranstid. Gott. Hon lovade återkomma när hon fått svar. 30 minuter senare hade hon, hör och häpna, pratat med huvudkontoret. Det gick alltså att ringa ändå. Och hon hade fått besked att reservdelen gick att beställa men att det skulle ta minst åtta veckor och de visste inte vad det skulle kosta. En ny klädsel går loss på 895 kr och kunde fås inom tre dagar. Jag gav upp. Beställde en ny klädsel, garderade mig med två olika färger för säkerhets skull men det skulle inte vara några problem. Mitt andraval fanns inne hade hon fått besked om. Alltså leverans inom tre dagar. Äntligen! Lillebror behöver sin sittvagn! Dag tre ringde jag. Nej, leveransen hade inte kommit än. Inte dag fyra heller. Dag fem = söndag. Jag väntade tills onsdagen, dag åtta. Jodå, nu hade leveransen kommit men ingen klädsel till mig. Men vad f-n. Och kvinnan jag pratade med nu visste inget om reklamationer och kunde minsann inte hjälpa mig. Ansvarig var på semester i två veckor. Jag fick vänta. Men, sa jag, nu gällde ju mitt ärende ingen reklamation utan en beställning. Åhå, då gick det plötsligt att hjälpa till. Hon ringde (nu gick det att ringa - igen!) och fick snabbt besked om att det inte fanns några extra klädslar hemma men om vi hade tur kunde det kanske komma en i leveransen på fredag. Och då lovade dom att i sådana fall skicka ner den separat. Alltså leverans i början på nästa vecka. Om jag har tur.

Igår ringde min man till Babyproffsen i staden där han arbetar. Inga problem där inte. De fixade fram en extra klädsel tills idag. Just nu är den på väg hem på tåget. Snacka om serviceskillnad! Välj med omsorg - aldrig mer Babyproffsen i Helsingborg!!

1 kommentar:

Anna Andersson sa...

Babyproffsen i Visby är också bra, beställde ny klädsel till bilstolen där. (Sonen hade flisat sönder den andra...). Inga problem och trevligt bemötande! Ny klädsel till vagnen hoppar jag över. Vår vagn är helt utsliten och får gå till återvinning när yngsta dottern slitit klart på den.