onsdag 9 juli 2008

Månadens bokrecension

Vanligtvis sträckläser jag böcker. Och då menar jag att jag tar upp den, läser tills ögonen blöder, tills jag somnar eller tills något barn skriker tillräckligt högt för att få mig att inse att det finns ett liv utanför bokens värld också. Men nu har jag haft en hög med böcker som jag läst i då och då vilket är mycket ovanligt. Eller ärligt talat så har det aldrig hänt förr.

Eftersom vi har fått en ganska ”besvärlig” jycke i familjen är jag väldigt intresserad av hundpsykologi för tillfället. Den bok som fångat mitt intresse mest just nu är därför Cesar Millans bok ”Cesar och hans hundar: naturliga lösningar på vanliga hundproblem”. Boken startar med ett kapitel om Cesars liv innan han kom till Amerika, hur han kom dit som illegal flykting och fick ett liv där. Därefter beskriver han hur vi och djuren talar med hjälp av de energier vi sänder ut. Hur viktigt är det inte att kroppsspråket ger samma budskap som de ord som kommer ut. Tänk till- om de olika språken inte är överens, vilket lyssnar du till då?

Det tredje kapitlet handlar om hundpsykologi. Hundar luktar, ser och hör – i den ordningen. Vad gör vi människor då? Jo, vi använder först ljud (”Hej lilla vän, gullegull”), därefter synintryck (tittar hunden djupt i ögonen) och motar sen bort den när den vill lukta oss i skrevet (”Nej fy, din äckliga hund!”). Tala om världar som krockar!

Därefter kommer ett kapitel om flockdynamik och om hur viktig hundens plats i flocken är för den. Kapitlet följs av två kapitel om problem och rödljushundar (aggressiva hundar) och följs därefter av Cesars väg till friska hundar och enkla tips för en harmonisk tillvaro med hunden.

Precis som i TV är mantrat ”Motion, regler och kärlek - i den ordningen!” det viktigaste i Cesars budskap. Boken ger en utökad förståelse för varför Cesar tror på sin metod och gör åtminstone mig ännu mer övertygad om att mannen är så nära sanningen man kan komma. Jag rekommenderar alla som har ett genuint intresse av att förstå sin hund att läsa boken och ger den 4 Mille-ar av 5.



Citatet: ”En flockledare måste ha gott självförtroende och veta exakt vad som ska göras. Och precis som hos oss är de flesta hundar lagda för att följa, snarare är att ta allt jobb och strul som behövs för att ha och behålla rollen som ledare.”

Inga kommentarer: