tisdag 17 juni 2008

Djurskyddskontrollen blir statlig

Så var det beslutat, djurskyddskontrollen blir statlig från den 1 januari 2009. Suck. Regeringen har gått på Jordbruksdepartementets linje trots de protester som framförst från flera stora remissinstanser. Min förhoppning är att djurskyddskontrollen ska bli bättre i Sverige även om jag starkt betvivlar det. Femklövern har hittills gjort två större ändringar vad avser djurskydd som jag dessvärre anser är negativa. Först la de ner Djurskyddsmyndigheten och nu ska kontrollen av djurhållare hastigt flyttas från kommunerna till Länsstyrelserna. Hur detta praktiskt ska arrangeras under årets återstående halvår återstår att se.

Det ska bli spännande att se hur organistationen kommer att byggas upp i Skåne och vilka erjudanden vi djurskyddsinspektörer kommer att få. För egen del har jag beslutat mig för att vara kvar på min nuvarande arbetsplats med nya arbetsuppgifter som väntar mig när jag kommer åter. Jag tror inte det finns något som kan få mig att flytta över till den nya organisationen, men man vet aldrig. Alla kan ju ändra sig.

Inga kommentarer: